zondag 9 maart 2008

Paressia et perspicio

Vrij uit spreken en de dingen doorhebben.

Vrij uit spreken is in het latijn “Paressia”. Gewoon een mooi woord. Vrij uit spreken, gewoon zeggen wat je denkt, een eigen mening hebben over iets, geweldig. Op internet zijn allerlei forums. Onder elk bericht dat hier staat kan je je reactie geven, je mening geven, do not hesitate, gewoon om een mening te profileren, om te zeggen wat je wilt zeggen, over de onderwerpen die belangrijk zijn.

Als we met iemand praten, hebben we vaak het gevoel dat we de ander wel doorzien. Of we vullen in, dat de ander (ik houd het even nogal algemeen) misschien iets bedoelt met wat hij of zij zegt. We doorzien wat de ander wil of bedoelt. In het latijn is ook daar een mooi woord voor: “Perspicio”. Ik kijk er door heen. Ik doorzie.
Je kunt het verbasteren naar: ik doorgrond het.

Deze twee woorden wil ik graag promoten. Deze twee woorden zullen een leidraad zijn, zijn een leidraad geweest in mijn eigen leven. Niet te verwarren uiteraard met "aannames", waar we ook goed in zijn.

Maar ik ga het over van alles en nog wat hebben. En we zullen uiteindelijk alles doorzien……………

........ misschien in een volgend leven?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten