zondag 23 maart 2008

Armoede 2


Ik werk sinds december 2006 via WVS bij Woonbron Dordrecht. Ik ben daar eerst ingezet bij de klantenservice/balie. Er was structurele onderbezetting door zwangerschapsverlof. Men zocht naar een permanente kracht en ter overbrugging werd ik aangesteld. Eerst voor een maand, dat werden twee maanden en ten slotte zou ik in ieder geval blijven tot eind mei 2007. Aldus geschiede. Ik heb aan de balie erg veel geleerd over de vestiging van Woonbron in Dordrecht. Al mijn kennis en ervaring van voorheen kon ik toepassen, (ik heb ervaring in de makelaardij als binnendienstmedewerker, hoofd verhuur, klantadviseur bij Nuon, management-assistente van diverse profit en non-profit bedrijven) bij mijn duik in de diepte van een wooncorporatie die oorspronkelijk een gemeentelijke sociale woningbouwvereniging was. Ik hou van de contacten met mensen, of dat nou aan de andere kant van de balie, van een tafel, of informeel bij een lekker etentje is. Het waren af en toe hoge golven, maar ook weleens kabbelende golfjes daar bij de confrontaties met de huurders aan de balie. Toch is de balie niet echt de plek voor mij. Dus ik stak mijn licht op, hield ogen en oren (en mind) open.
Intern werd er een Fte geformeerd, omdat de afdeling huurincasso met een pilot zou gaan beginnen, om huurachterstanden terug te dringen en woningontruimingen te voorkomen. Ik heb mijn diensten aangeboden en heb deze functie mogen invullen, dat was op 1 juni 2007. De werkzaamheden van de vaste medewerkers werden verdeeld, en een deel kwam op mijn bordje, of bureautje, terecht. Door deze verdeling werd de tijdsruimte gecreëerd om huisbezoeken te gaan afleggen en meer tijd te steken in een dossier van een huurder.
Vol enthousiasme vertelde ik tijdens de vakgroepbijeenkomst van WVS Consulting. dat 12 maart 2008 een convenant is ondertekend door de directeuren van Woonbron Dordrecht en Sociale Dienst Drechtsteden (SDD) voor een samenwerking om problematisch huurachterstanden sneller te signaleren en de huurders daarvan door te verwijzen naar de SDD. Ik ben persoonlijk blij met deze ontwikkeling, met dit convenant en mijn positie daarin. Ik ben van mening dat een dak boven je hoofd een primaire levensbehoefte is. En hoewel ik wel inzie dat er altijd mensen zullen zijn die misbruik van de sociale voorzieningen maken, zullen de welwillenden niet moeten lijden onder de nietwillenden. Want doordat wij op huisbezoek gaan samen met iemand van Sociaal Beheer, bij iemand van wie we een huurachterstand constateren die ongewoon is, leren we de huurders kennen, en omdat we op hun eigen terrein komen, zijn ze sneller bereid om eventueel andere problemen te vertellen, waardoor de combinatie van een huurachterstand met een sociaal of psychisch probleem boven water komt en er doorverwezen kan worden naar hulpverlenende instanties. Het is inmiddels gebleken, dat er al ontruimingen zijn voorkomen, en er zijn huurders door andere instanties geholpen, doordat wij ze hebben doorverwezen.
Deze convenanten en samenwerkingsverbanden zijn landelijk waar te nemen, en ik vind het goede ontwikkelingen in de strijd tegen verborgen armoede.
*


Er is niets belangrijker in de wereld dan vrijheid. Vrijheid is het waard om opofferingen voor te doen, het is het waard om er je baan voor te verliezen, het is het waard om er voor in de gevangenis te zitten. Ik ben liever een vrije pauper dan een rijke slaaf. Ik zou liever sterven in bittere armoede met mijn overtuigingen, dan leven in weelde zonder zelfrespect.

-King, Martin Luther

*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten