maandag 17 maart 2008

Over bewust ZIJN

Over bewustzijn. Er is al veel over gezegd.
Heel veel dingen doen we allemaal vanuit een onbewust iets, met andere woorden (en “correct me if i’m wrong”) zonder er bij na te denken. Maar zoals ik al eens eerder hebt gezegd is het zo belangrijk dat we de dingen alleen nog maar vanuit ons bewuste doen.


Art of life by Consciousness. Het is een hele zin. De kunst van leven door bewustzijn. En ik zal dit stukje altijd blijven benadrukken. De bedoeling is om met totale toewijding in het leven te staan. In de komende tijd zal duidelijk worden wat er allemaal aan de orde kan komen om een mooi geheel te maken, om daardoor meer bewust te zijn.

De huidige West-Europese cultuur vraagt van degenen onder ons, die bewust willen leven, zoveel, dat je vroeg of laat, al of niet bewust, tot je schrik moeten constate­ren dat je het tempo niet kunt bijhouden. Dat je aan de eisen tracht te voldoen, maar dat dat eigenlijk tegen je gevoel indruist. Dat je jezelf hebt vastgezet door je manier van leven, en je dus de dingen in je leven niet kunt doen, zoals je dit zou willen, vanuit een zuiver innerlijk "weten". Vaak voel je al tijden dat je op de een of andere manier bent vastgelo­pen, dat een gevoel van onvrede met je­zelf en je omgeving meer en meer de overhand krijgt. We willen hier niet bij stilstaan, maar telkens weer, bij het trachten te voldoen aan de eisen van de maatschappij, voelen we dat DIT het niet is. We gaan maar door met te doen, wat we denken dat we moeten doen. We gaan maar door met de dingen doen, die anderen van ons verwachten. We gaan maar door, vooral met flink zijn en als we ons dan, soms, te kort gedaan voelen, worden we boos, agressief. We denken agressief, we proberen voor ons zelf op te komen, op een manier die we ons in de loop van de tijd aangeleerd hebben, maar waarmee we mensen kunnen afstoten. Die daardoor dan ook weer dit zelfde gevoel krijgen en voor zichzelf op willen komen. Zo houden we een gedrag in stand naar elkaar toe, dat ontaardt in een negatieve spiraal, waar de gehele sociale maatschappij aan ten onder dreigt te gaan. Zo ontstaan oorlogen en burenruzies, zo verzanden de beste vriendschappen, veranderen de meest liefdevolle partnerrelaties in een woordeloos naast elkaar leven, of in een uit elkaar gaan.

Ik heb dat ook gedaan, hoewel ik het probeer te vermijden. Ik probeer bewust te leven, bewust te zijn van hoe ik tegenover een andere mens sta, of tegenover situaties waarin ik geraak. Via deze weblog wil ik aangeven, duidelijk maken, hoe we met ons allen bewust kunnen leven, hoe conflicten daardoor misschien voorkomen kunnen worden, hoe we gelukkiger met onszelf en anderen en alles wat leeft kunnen omgaan, omdat voor alles geldt: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten