maandag 24 maart 2008

Een gordiaanse knoop


Wat gebeurt er allemaal? Dat is wat ik me vaak afvraag. Waarom gaan de dingen zoals ze gaan? Hoe kan dat nou, dat ik niet meer invloed heb op de dingen die mij aangaan? Ik bedoel niet dat ik anderen wil veranderen, (hooguit misschien mijzelf een beetje), en dat betekent ook niet dat ik mensen hun eigenheid wil afpakken, maar dat ik in de communicatie zou willen en willen proberen, om meer te begrijpen, van elkaar en ik van de anderen.
Het leven is voor mij soms een groot vraagteken……

Eigenlijk ben ik al jaren met dit vraagstuk aan mezelf bezig. En als ik onder de douche sta, heb ik vaak alle antwoorden. Maar zodra ik me weer heb afgedroogd en aangekleed, komen de twijfels en de vraagtekens allemaal weer terug.
Ik heb op het gymnasium gezeten. Ik wilde wel arts of psycholoog worden. Ik zit niet meer op het gymnasium, ik heb het niet afgemaakt. Maar ik zou nog steeds wel psycholoog willen worden.
Ik weet alleen niet meer zo goed waarom. Dat is ook een vraagteken. En ik ga mijn vraagtekens maar weer eens oplossen, ik ga mijn levensvraagstukken uitpluizen, ontrafelen, ontknopen. Het is voor mij als een Gordiaanse knoop. Maar ik ga hem niet doorhakken, ik ga hem echt ontwarren. Een kloek besluit, maar met weloverwogen handelingen .............

Gordias
Gordias volgens de sage een Phrygische boer, op wiens ploeg een adelaar neerstreek, een teken dat hij eens koning zou zijn. Later wees een orakel hem inderdaad als koning aan en Gordias werd de legendarische stichter van Gordium. Van zijn strijdwagen was de dissel vastgemaakt met een band van kornoeljebast in een kunstig gevlochten knoop. Volgens het orakel kon slechts een toekomstig wereldheerser hem losmaken. Alexander de Grote zou bij zijn komst in Gordium (334 v.C.) de knoop hebben doorgehakt of losgemaakt door de stang die door juk en disselboom liep en met de band was omwonden, eruit te trekken. ‘De gordiaanse knoopdoorhakken’ heeft dan ook thans de betekenis: een probleem door een kloek besluit op simpele wijze oplossen.

*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten