zaterdag 4 juli 2009

Encounter


Encounter

Ik ben met de bus naar de stad gegaan. De stad, als in naar het centrum, daar waar de actie is. Een vergadering van Groen Links. Ik ging wat vroeger, omdat ik van Rotterdam houd, en om dan even van te voren ergens op een terrasje neer te strijken met interessant leesvoer en een palmpje.
Ik liep over de Witte de Withstraat en zag dat het bij Hotel Bazar op de hoek erg gezellig was en nam plaats op een stoeltje bij een verder leeg tafeltje, ondanks de drukte. Aan een ander tafeltje zaten twee heren, nou ja, heren, die benaming associeer ik meestal met mannen in pak, wit overhemd en stropdas, maar deze heren droegen een korte broek en een hemdje, wat ook beter bij het weer paste en wellicht ook beter bij hun bezigheden (ik zag een paar koffers).
Ik kreeg uitnodigende opmerkingen en wimpelde deze vrolijk weg, mijn gezellig was een andere dan van de heren.
Bij de pui kwam een plekje vrij en ik verhuisde met mijn spullen en drankje naar de bank tegen de pui en kon me toen even heerlijk installeren. Alle publiek die langs liep kon ik vanuit mijn ooghoeken gadeslaan en sommige ook heerlijk nakijken, want ik geef mijn ogen graag goed de kost.
Een van de heren, die het meest spraakzaam was, gaf me een hand toen ze weggingen en wenste me een genoeglijk verblijf, het hotel is prima sprak hij, met een knipoog.
Rechts van mij zat een ouder echtpaar, ze wachten vol begerigheid en bij voorbaat genietend op een bestelde maaltijd.
Als ik voor de zoveelste keer op kijk van mijn papieren, komt er een dakloze op me toe gelopen. Een beetje schichtig, hij heeft een stapeltje boekjes in zijn armen. Hij spreekt me zacht aan, ik versta hem niet meteen, dus hij herhaalt “heeft u wat geld voor me zodat ik vannacht een slaapplaats kan betalen?” Ik geef hem een handje vol kleingeld, ik denk bij elkaar ongeveer 1,50. Ik geef altijd.
De bedrijfsleider was naar het terras gekomen en keek de dakloze aan, ik vraag met zonder woorden aan hem of dat niet mag, nee, zegt hij, we proberen te voorkomen dat ze komen vragen om geld. De bedrijfsleider deed verder niks, was niet boos en de daklozen man is gewoon weggegaan.
De dame naast me, die op haar eten wacht, zegt : “nou dat u dat doet, je weet maar nooit”
Ik zeg tegen haar dat 80 % van de armoede in Nederland een oorzaak heeft door de interventie van overheid en instanties, de bureaucratie, en dat het niet aan mij is om te oordelen waarom hij om geld moet bedelen. Dat het ook niet aan mij is om te oordelen of hij het wel voor een slaapplaats besteedt of misschien voor drank of alcohol, want dat is wat vaak wordt gedacht.
Het is niet aan mij om te oordelen waarom en waardoor hij dakloos is geworden. Ik zeg tegen haar, dat hij vast ook het liefst net als ik lekker relaxt zou willen zitten met een biertje op een terrasje, maar dat zijn levensomstandigheden anders hebben bepaald. Ze knikt, niet helemaal overtuigd, maar wel met een blik van “ja daar zit wel wat in”. Haar eten en van haar metgezel wordt gebracht en ze vallen hongerig aan …
Jaren geleden waarschuwde men mij dat ik nooit wat moest geven, ik wist nooit waarom, maar “zulke mensen “ besteedden hun geld altijd verkeerd, was dan het anttwoord. Toen ik Arnhem woonde heb ik veel geleerd over de achtergronden.
Verderop komen nieuwe klanten zitten, als Miraldo hun bestelling komt brengen, krijgen ze er een karafje water bij. Het is warm 30 graden.

Met toestemming van de bedrijfsleiding van Hotel Bazar http://www.bazarrotterdam.nl/read/rot_nl/wereld_eethuis


http://www.dakloosinrotterdam.nl/home.htm


Definities van encounter op het internet in het Engels:
meet: come together; "I'll probably see you at the meeting"; "How nice to see you again!"
find: come upon, as if by accident; meet with; "We find this idea in Plato"; "I happened upon the most wonderful bakery not very far from here"; "She chanced upon an interesting book in the bookstore the other day"
brush: a minor short-term fight
run into: be beset by; "The project ran into numerous financial difficulties"
meeting: a casual or unexpected convergence; "he still remembers their meeting in Paris"; "there was a brief encounter in the hallway"
meet: experience as a reaction; "My proposal met with much opposition"
a casual meeting with a person or thing
meet: contend against an opponent in a sport, game, or battle; "Princeton plays Yale this weekend"; "Charlie likes to play Mary"
confrontation: a hostile disagreement face-to-face

Geen opmerkingen:

Een reactie posten