woensdag 15 juli 2009

Clementine – de Moorse landschildpad 2

*
Clementine – de Moorse landschildpad 2

Clementine heeft nu een grote bak, met bodembedekking (krant en beukensnippers) en een laag bakje waar ik water in doe, omdat ze nog zo klein is (7 cm ongeveer). Er zijn verschillende niveaus in de bak, want ik begreep (niet van haar zelf overigens, ze neemt het leven blijkbaar zoals het is en heeft weinig wensen die dan ook nog eens niet uit) maar ik begreep dat ze van klimmen en klauteren houdt. Ze maakt verder lange nachten, langer dan ik zelf.
Vanmorgen heeft ze veel gegeten, dus groeien zal ze wel denk ik.

Stukje over voedselhoeveelheid gekopieerd.
Een schildpad regelt zelf zijn eetmomenten.
Wordt er veel ruw vezelrijk voer aangeboden, dan kan een schildpad zich niet overeten, omdat er niet meer gegeten kan worden als de maag bevatten kan.
Schildpadden kunnen ook ondanks uitsluitend plantaardig voer toch te vet worden. Tekort aan beweging of bijvoorbeeld te koolhydraatrijk voer bevorderen dit ook.
Bron: http://www.hermanni.nl/voeding.htm

Stukje uit mijn email gekopieerd:
Van de foto te zien betreft het een beschermde soort (Moorse landschildpad) ingevolge de Flora en Faunawet. Wij adviseren je zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de Groendesk van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Kijk voor meer informatie op www.groendesk.nl of gebruik het meldingsformulier.

Met vriendelijke groet,
Team Helpdesk Schildpaddencentrum
Wendy de Graaff

Hier ben ik dus mee bezig.
Ik ben benieuwd hoe het afloopt. Clementine ligt nu in het zonnetje te dommelen met haar beentjes gestrekt achter zich.

*wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten