donderdag 9 juli 2009

Deel 3 Vrijheid


Deel 3 Vrijheid

Het is leuk dat er allerlei reacties op de eerste twee delen van Vrijheid kwamen. Ik heb er heel bewust niet een heel lang blog van gemaakt, dus vandaar nu een derde stukje.
Vrijheid moeten we niet zomaar opgeven, omdat we de indruk hebben er niets aan te kunnen doen.
Als we de moeite zouden nemen ons te verdiepen in anderen, als we anderen beter leren kennen, anderen in deze context met op zet in de ruimste zin van het woord, dan hoeven we niet bang te zijn, geen angst te hebben, omdat we weten wat we te verwachten hebben.
Mensen met een grote mond, en die hard van de daken schreeuwen om mensen op te ruien, dat zijn degenen waar voor uitgekeken moet worden, die moeten gewoon geen aandacht krijgen.
Zij beperken onze vrijheid, omdat zij willen bepalen met wie we om mogen gaan, misschien kan je dan ook niet meer op vakantie naar bepaalde gebieden, wordt de wereld opnieuw kleiner, door klein te denken, door te beperken.

Maar even terug naar mijn stukje.
De filosofische definitie van vrijheid is vrije wil. En wanneer weet je wat je vrije wil is en hoe je je vrije wil kunt handhaven zonder een ander te schaden of te belemmeren. Zeker is dat het ongebreideld kan worden toegepast. Want als ik denk dat ik vanuit mijn vrije wil 160 kan rijden op de snelweg dan komt ik van een koude kermis thuis of wellicht helemaal niet. De vrije wil wordt hier verplaatst naar de keuze (ook vrije wil namelijk) om heelhuids thuis te komen. Ik heb daar common sense voor nodig, ik denk na en kom tot de conclusie dat het te druk is op de weg om 160 te rijden en dat er regels zijn gemaakt waar ik me dan vrijwillig aan houd. Vrijwillig omdat ik democratisch gekozen heb, eerder. Ik kan me ook onderwerpen, mopperend me aan de regels houden alsof ik geen vrije wil heb. Maar dat is verspilde energie.
Vrijheid is kiezen, keuzes maken, dicht bij je zelf blijven en overdenken, wat goed is voor jezelf en de ander(en).
Dat ik dit stukje ging schrijven, gedeeld in drieen, alle goeie dingen dan maar in drieen, is omdat vrijheid een hot item is. Je hebt een Partij voor de Dieren, ik zou er lid van kunnen zijn, als i niet al voor groen Links zou zijn, er is ook een andere partij, die is voor de vrijheid, maar mijns inziens zijn ze meer voor het beperken van vrijheid.
Dus nogmaals, ik wil graag zelf bepalen met wie ik omga, wie ik in mijn huis binnenlaat, waar ik op vakantie ga, en tot welk geloof ik me zou willen bekeren.

Ik woon in een volkswijk in Rotterdam, ik voel geen angst, ik beweeg me vrijelijk en naar vrije wil en begeef me ook ’s nachts de straat op. Angst is niet nodig. Ik ben van mening dat ons angst wordt aangepraat. Ik ben van mening dat het door de media allemaal erger wordt gemaakt.
Leef en laat leven. Leef in respect naar elkaar. Leef in vrijheid en laat een ander in vrijheid leven.
Dit is mijn boodschap.

Dank je wel voor het lezen. Dank je wel voor wie je bent . Namasté ik buig voor het goddelijke in jou.

Sonja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten