donderdag 14 januari 2010

Politiek volgen en aangedaan door het bericht over de aardbeving in Haïti - deel 2

Politiek volgen en aangedaan door het bericht over de aardbeving in Haïti – deel 2

 

En dan is er de commissie Davids en het hele politiek spektakel er omheen. Al twitterende en bekritiserende hebben we het gevolgd, de mensen die zich daar voor interesseren. Want niet iedereen is geïnteresseerd, dat snap je wel.

Toch is er geen keuze te maken in wat er belangrijker is om aandacht aan te schenken. Omdat de politiek in Nederland niet stil mag blijven staan, wel in aandacht aan de ramp in Haïti, maar niet in werkelijkheid als het er om gaat, of het rapport van de commissie Davids met argusogen bekeken en besproken dient te worden.

Tenslotte is er zoals dat heet geen volkenrechtelijk mandaat gegeven, bovendien wordt de rol van onze Minister President als leidinggevende in het geheel betwijfeld.

De informatie naar de tweede kamer liet ook te wensen over, en zo waren er nog een paar conclusies.

Ik ben zo verbijsterd, dat ik als gevoelig mensenmens en heen en weer geslingerd tussen de ramp die Haïti overkomt en de gebeurtenissen omtrent het rapport over een vreselijke oorlog, dat een geheel ander land trof, tot laat in de nacht het debat ben blijven volgen. Verdrietig omdat ik met mede Nederlanders het becommentarieerd heb, en ondertussen wist dat ik in mijn veilige warme bed kon kruipen wanneer ik dat verkoos, in de wetenschap dat er mensen op deze aardbol zijn, die deze keuze niet eens hoeven te maken alleen al op grond van het feit, dat zij beide keuzes niet hebben.

In mijn keuze over micro en macro heb ik voor mijzelf besloten dat ik mij op lokaal gebied zal inzetten voor de mensheid, voor de mensen dicht om mij heen, de mensen die net als ik een piepklein radertje vormen in het grote geheel dat het universum heet en waar Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.

Ik ben geen internationaal hulpverlener, domweg omdat ik daar niet voor gestudeerd heb. En ik heb geen grote bedragen liggen om te doneren. Maar ik heb mij zelf en ik zal mij zelf geven in alles wat ik doe en kan bewerkstelligen.

 

Namasté, Sonja

Rotterdam, Kralingen-Crooswijk

*

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten