vrijdag 5 februari 2010

Aantal gewelddadige overvallen op geldwagens neemt toe

Aantal gewelddadige overvallen op geldwagens neemt toe

 

Dat was een kop in van EenVandaag.

Telkens als ik zo’n geldauto zie, dan vraag ik me af, wie er in de verleiding komen om zo’n geldwagen te overvallen. Eerlijk gezegd lijkt me zoiets een onbegonnen werkje, ik zou me namelijk kunnen voorstellen dat ze wel erg goed beveiligd zijn, met allerlei codes, voor er een deurtje of koffertje of kluisje open kan gaan.

Op welk moment zou je de overval dan moeten plegen en als het dan al lukt, hoeveel geld kan je incasseren. Zijn alle bankbiljetten niet min of meer geïnventariseerd en te traceren? Is tegenwoordig het niet zo dat de bewuste spullen, beveiliging en koffers en zakken, met GPS uitgerust zijn, zodat je geld te “achtervolgen” is?

En dan ook nog eens gewelddadige – dat schrijf je dus met twee d’s – overvallen ook, en dan vraag ik me af, wanneer wordt de overval gepleegd, op welk tijdstip, rijden die geldwagens dan midden in de nacht?

Kom ik op het issue in Rotterdam van de camera-beveiliging, ja die wordt ingezet om hangjongeren die uit de band springen binnen de perken te houden, of terug in de band te houden, zodat ze misschien niet een oud omaatje in elkaar schoppen, of een winkel binnenvallen, het blijkt en schijnt te gebeuren. Maar ja, misschien is het handig om te filmen als het wel gebeurt, en kan je er ook een mooie video mee maken hoe een geldauto wordt overvallen.

Want wat kan je met zo’n camera meer doen dan de feiten vastleggen? En dan maar hopen dat die ene knul, of oké dit keer is het een meisje die de overval pleegt, met die zwarte jas en die spijkerbroek en dat petje op, met die capuchon erover, dat je die dus kan vinden zonder een half corps in te moeten zetten – duur - en dat je die persoon dan vervolgens kan vastzetten en veroordelen.

Nou wat een beveiliging is dat. Mosterd na de maaltijd, terwijl het hele proces meer kost en minder oplost dan gewoon meer mankracht op straat.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten